(May 16, 1627 - in or after 1683) was a Dutch artist who specialized in still-life painting with flowers or game.
Van Aelst was born in Delft to a family of prominent city magistrates. He learned to paint from his uncle, the still-life painter Evert van Aelst. On 9 November 1643 he enrolled as a master of the Guild of Saint Luke at Delft.
Between 1645 and 1649 he lived in France. In 1649 Van Aelst travelled to Florence, where he served as court painter to Ferdinando II de' Medici, grand duke of Tuscany. At this time, the grand duke also employed two fellow Dutchmen Matthias Withoos and Otto Marseus van Schrieck, the latter also a still-life painter who probably influenced Van Aelst's style.
In 1656 he returned to the Netherlands to settle permanently in Amsterdam. He became one of the most prominent still-life painters of his generation, which allowed him to live on the Prinsengracht. He must have at Amsterdam died in 1683 or shortly thereafter, as his latest dated work is from that year. Van Aelst taught Rachel Ruysch and several others.
Related Paintings of Willem van Aelst :. | Sokrates med giftbagaren i fangelset | Dancing girl lucky Miss Mar portrait | The Duchess of richmond and lady lennox watching the duke-s racehorses at exercisee | Our Lady with Child Between two Angels | Young Man at his Window | Related Artists:
MASTER of Saint VeronicaGerman Gothic Era Painter, active ca.1395-1420
carl gustav piloCarl Gustaf Pilo, konstnär, målare, född 1711 i Nyköping, död 2 mars 1793 i Stockholm
Han studerade vid Konstakademien och för Arenius samt vidare i Tyskland. År 1740 till 1772 bosatt i Danmark, där han utnämndes till hovmålare, professor och direktör för akademien. I Danmark utförde han ett antal porträtt bl.a. av Fredrik V och Juliana Maria samt de kungliga barnen.
Efter Gustav III:s statskupp år 1772 blev man i Danmark avogt inställd mot svenskar och Pilo blev helt enkelt tvungen att fly till Sverige. Han bosatte sig i sin barndomsstad Nyköping. Gustav III sökte upp honom med uppdraget, att måla kungens kröning. Pilo försökte avsäga sig det, för han hade ju faktiskt inte varit med vid kröningen och han hade aldrig tidigare målat en gruppbild. Men kungen var envis och han ville ha en motsvarande målning till Ehrenstrahls på Drottningholm av Karl XI:s kröning och Gustav III ville att Pilo skulle måla den. Pilo antog till slut uppdraget och 1782 till 1793 arbetade han med tavlan , utan att bli helt färdig, vilket man ser om man studerar den noga där man på flera ställen på målningen upptäcker flera dubbla ansikten. Dessutom experimenterade Pilo med asfaltsfärg, vilket gör att tavlan uppvisar många större sprickbildningar.
Tavlan Gustav III:s kröning hänger på Nationalmuseum och är Pilos kanske yppersta arbete och en pärla i svensk konst. Kompositionen är väl avvägd, koloriten glänsande harmonisk samt de individuella porträtten är briljant utförda.
Pilo bör räknas till våra främsta målare och var särskilt skicklig som kolorist, där man ser spår och inflytande från den venetianska skolan och från Rembrandt. Många av hans tavlor utstrålar festivitas detta gäller framförallt den stora kröningstavlan. Pilos betydelse i svensk konsthistoria kan också utläsas i att Postverket vid tre tillfällen använt målningar av P. som motiv vid frimärksutgivning. Bl a utgavs till Pilos 250-årsdag en detalj ur kröningstavlan.
Även två av Pilos bröder var också konstnärer, dock med mindre framgång, Jöns Pilo (1707-?) och Olof Pilo (1718-1795).
Salomon KoninckDutch Baroque Era Painter, 1609-1656,was a Dutch painter of genre scenes and portraits and engraver. Koninck was the son of a goldsmith, originally from Antwerp, and was a nephew of Philips de Koninck. Salomon became a pupil of Pieter Lastman, David Colijns, Francois Venants and Claes Corneliszoon Moeyaert. From 1630 he was a member of the Sint Lucasgilde. He moved in the circles of Rembrandt and the academy of Hendrick van Uylenburgh, making many copies of Rembrandt's compositions. His paintings have a warm colour palette and include "the philosopher".